Wat zijn de gevolgen van het pesten?

De gevolgen van het pesten:

De gevolgen van iemand die gepest word kunnen heel erg zijn. Vaak hebben de pesters niet in de gaten wat hun aanrichten bij de geen die zij pesten.

Hun zien het als een spelletje die maar door blijft gaan, en waar geen einde aan zit. Maar de geen die gepest worden gaan er echt aan onderdoor, en dat is vreselijk.

Ik hoop dat die pesters het echt een keer gaan inzien wat zij nou met iemand doen. Hieronder de vreselijke gevolgen wat het pesten met je kan doen,

-Je kan er heel erg onzeker van worden.

-Je zelfvertrouwen daalt naar 0%

-Je voelt je heel ongelukkig en heel erg eenzaam.

-Je kan vaak niet goed slapen, of je gaat met erge buikpijn naar school.

-Je kan geestelijke klachten krijgen of Psychische

-Je krijgt een negatief zelfbeeld

-Je gaat jezelf ook niks meer waard voelen

– En op een gegeven moment kan het zo erg gaan dat je je ook niet meer waard voelt voor anderen

-Je durft vaak niet meer alleen over straat

-Geen zin meer in het leven

-De voorzichtigheid: Als je vroeger slechte ervaringen hebt opgedaan in sociale contacten, is voorzichtigheid in contacten begrijpelijk. Je vertrouwen in mensen is waarschijnlijk niet al te groot en je bent wellicht bang dat het verleden zich zal herhalen.

Dit stukje hieronder stond op de site van Mirakel.

Leed: 

Vooral kinderen weten niet wat ze aanrichten als ze pesten. En dat is jammer, want de gevolgen van pesten zijn afschuwelijk: faalangst, andere mensen wantrouwen, depressie, eetstoornissen, zelfverminking, relatieproblemen, seksuele problemen en zelfs het overwegen tot zelfdoding kunnen gevolgen zijn van het pestgedrag van anderen.

Volgens Van der Meer kan pesten dezelfde gevolgen hebben als de gevolgen van kindermishandeling of seksueel misbruik.

Bij volwassenen, die stelselmatig op het werk gepest worden, is regelmatig het Post Traumatisch Stresssyndroom geconstateerd, een syndroom dat ook optreedt bij slachtoffers van kapingen of gijzelingen.

Bron EO Mirakel.

5 thoughts on “Wat zijn de gevolgen van het pesten?

  1. Ik wil even mijn reactie kwijt: pesten maakt je hele leven kapot. Ook al denk je van niet, het is gewoon zo. Ik merk het dagelijks. Om jullie een idee te geven: ik ben 55 jaar, en wordt soms nog gepest op het werk. Dit komt heel vaak voor. Je wordt genegeerd, omdat je aardiger bent dan de rest, en zoals je dan vaak hoort: je woorden worden verdraaid, anders verteld, ze lachen je uit. Dat komt zo vaak voor, dat je soms het geloof in jezelf een knauw krijgt, je verliest je zelfvertrouwen.
    Ik ben gepest vanaf mijn 10e jaar tot ergens achter in de 30. Ik was volgens mij 37 of 38 toen mijn huisarts vond dat het tijd werd voor hulp. Die hulp heeft veel gedaan voor me. ZElfs nu moet ik soms even terug om even bij te kletsen. Oh ja, het gaat wel goed, maar toch, het blijft je hele leven achtervolgen. Ik heb ondertussen al heel wat werkgevers versleten, dat is niet meer bij te houden. Regelmatig gewoon “aan de kant geschoven”, omdat je anders bent. Een jaar of 6 geleden heb ik mijn vrouw leren kennen, en we zijn nu bijna anderhalf jaar getrouwd. ZIj gelooft in mij, zij is super. Ze steunt me in alles wat ik doe, en als het tegenzit, kan ik bij haar uithuilen. Zoals nu, weer ergens weggepest, weer een baan naar de kloten, gewoon omdat er mensen zijn die geen enkel idee hebben dat ze uiteindelijk klootzakken zijn die een ander het leven zuur maken. Die iedere handeling van je op een weegschaaltje leggen, terwijl als ze het zelf doen, het de normaalste zaak van de wereld is.
    Ik kan Tim die er een eind aan maakte ook helemaal begrijpen. Ik heb 40 jaar geleden ook bij een spoorweg gestaan, ik heb nooit veel vrienden gehad, ik was vaak alleen.
    Ik hoop dat er nu een storm losbarst die mensen eens wakker schudt. PESTEN IS NIET LEUK

  2. Ik ben erg gepest, zeg maar uitgescholden jarenlang op school omdat ik te dik was.
    Ik ben voor het leven getekend; minderwaardigheidscomplex, depressies, boulimia, anorexia, geen zelfvertrouwen .Nu ben ik 44 heb veel overwonnen, een gelukkig gezinnetje nu, maar voel me onveilig op een schoolplein, en ben nog steeds van binnen wantrouwend naar mensen toe en nog altijd hongerig naar warmte en er mogen zijn.Heel erg bedankt pesters en school voor jullie gedrag.En pester;, ik heb je op hyves gezien, ik zou willen dat je wist wat je bij mij hebt aangericht.

  3. Heel je leven slaat in een keer om als dit je is overkomen. Je voelt je machteloos en een scharminkel, maar dat ben je niet. Je loopt rond met dingen die niet horen en voelt je verlaten.
    Je hebt het gevoel dat je niemand kan vertrouwen en hebt nergens meer zin in. Dit is de tijd om er iets aan te doen. veel mensen gaan zich anders voordoen om erbij te horen maar dat heeft geen zin. Je moet er ect met iemand over praten hoe moeilijk het ook is. Blijf op het rechte pad. EN LAAT PESTEN STOPPEN!

Geef een reactie

