Jandino over pesten en zijn ervaringen!

Schrijfster Chantal van Gastel over haar ervaringen met pesten

Los Angelos the Voices Remko Harms over pesten

Photobucket

Beste mensen vandaag heb ik een interview met Ivan. De winnaar van het programma so you think you can dance. En speelt hij nu mee in de nieuwe swing musical footloose met o.a Kim lian van der meij. Ik ben Ivan gaan vragen wat hij van pesten vind en of hij zelf weleens is gepest? Ben je benieuwd? Lees dan  hieronder het interview.

1 Beste Ivan ben je wel eens gepest? (bijvoorbeeld omdat je aan dansen doet?)

Ja inderdaad , ik werd heel vaak gepest vroeger vanwege mijn sport: dansen.

2 Als je zag dat er werd gepest, nam je het dan voor die gene op of deed je mee?

Meestal kreeg ik ruzie met de meesters, omdat ik dan soms ging vechten voor degene die gepest werd, maar dat deed ik niet altijd, soms hield ik me gewoon met mijn eigen zaken bezig om niet meer in de problemen te komen.

3 Wat vind je van pesten?

Ik vind het absolute onzin. Ik vind dat mensen pesten, omdat ze of onzelfzeker of jaloers zijn en dat is een heel grote teken van zwakte. Dus eigenlijk het tegenovergestelde van wat ze juist willen bewijzen.

4 Wat zou je willen zeggen tegen kinderen die pesten?

Je moet je er nooit iets van aantrekken . Als je wordt gepest ,moet je ze maar laten doen. (maak niet de fout die ik deed om eropin te gaan), want juist dan gaan ze het alleen maar vaker en vaker doen. Als je wordt gepest , blijf vechten voor wat je wilt en ga door.

5 Heb je een goede tip voor kinderen die gepest worden?

Je moet je er nooit iets van aantrekken . Als je wordt gepest ,moet je ze maar laten doen. (maak niet de fout die ik deed om eropin te gaan), want juist dan gaan ze het alleen maar vaker en vaker doen. Als je wordt gepest , blijf vechten voor wat je wilt en ga door.

6 Wat vind je van mijn site tegen pesten?

Ik vind het een goed initiatief! Hopelijk vinden mensen die gepest worden hier steun op deze website.

7 Heb je zelf wel eens gepest en waarom?

Ik heb zelf nooit gepest en ben ook nooit van plan om eraan te beginnen!!!!!!!

PhotobucketVandaag heb ik een interview met genelva, je kent haar misschien nog wel van het populaire programma dat door Wendy van Dijk werd gepresenteerd. Genaamd de x-factor, waar Genelva net niet de live shows behaalde. Naast zingen is acteren ook een van haar grote passies. Zo speeld ze onder andere in de populaire soap Goede tijden slechte tijden en samen met idols ster Nathalie in de musical Dream Girls. Ik ben benieuwd of genelva wel eens is gepest of wat zij ervan vind. Alles lees je hier onder.

1 Beste Genelva wat vind jij van pesten

Pesten ,je kan het niet helpen om een beetje te pesten, maar het mag een ander geen schade brengen

2 Heb je wel eens gepest?

Vroeger heb ik best wel eens gepest

3 Wat doe je als je ziet dat iemand word gepest ?

dan grijp ik absoluut in

4 Wat zou je tegen de kinderen willen zeggen die worden gepest?

Dat ze het niet voor zich moeten houden, maar zo snel mogelijk het probleem moeten oplossen d.m.v praten met de leerkracht, de ouders, etc etc

5 Wat zou jij doen tegen pesten? Om het tegen tegaan?

De omgeving inlichten, zodat het opgelost kan worden

6 Wat vind je van mensen die pesten? Zou je nog iets willen zeggen tegen hun?

Pesten moet op een grappige wijze kunnen, maar zodra je ziet dat iemand het niet pettig vind het gelijk stoppen

Bij deze wil ik Genelva heel erg bedanken voor haar medewerking en haar nog veel succes wensen met alles!

Photo Sharing and Video Hosting at PhotobucketVandaag heb ik een interview met Richy Brown. Jullie kennen hem allemaal als finalist van het populaire programma de x-factor. Inmiddels is Richy een echte bn’r geworden en heeft aardig wat optredens in het land. Ik heb contact opgenomen met Richy en gevraagd of hij zijn medewerking wilde verlenen aan mijn site en dat wilde hij. Wat ik enorm tof vind. Ik ben benieuwd wat hij van pesten vind.

1 Beste Richy wat vind jij van pesten? Als een vriend van mij een blunder maakt zal ik hem daar zeker mee pesten! Maar echt pesten op een treiterige manier met als doel om iemand te kwetsen vind ik absoluut niet oke.

2 Ben jezelf wel eens gepest? Zo ja, waarom? Alleen maar een klein beetje. Ik groeide op in een vrijwel geheel blanke buurt en als een van de weinige surinaamse kinderen word je dan wel eens gepest met je huidskleur of afkomst. Maar ik kan niet zeggen dat ik er traumatische ervaringen aan over heb gehouden, in ieder geval niets dat ook maar enigszins te vergelijken is met de verhalen die ik van andere mensen hoor.

3 Heb je het wel eens opgenomen voor iemand die gepest werd? Er was een meisje dat een klas lager zat dan ik en op een gegeven monet zag ik dat ze gepest werd door wat jongens, erg lullig. Ik ben er tussenin gaan staan en heb haar weggeleid. Geen heel stoer verhaal ben ik bang maar hopelijk had ze er wel wat aan.

4 Heb je wel eens gepest en waarom? Naast mijn eigen vrienden? Eerlijk gezegd: ja. Een klein beetje maar, maar toch… Helaas kwam de wijsheid bij mij ook met de jaren.

5 Heb je tips voor kinderen die gepest worden? Dat is moeilijk omdat ik zelf nooit echt zwaar gepest ben. Maar ik hoop dat deze tips misschien iets kunnen betekenen:

1. Houd je hoofd omhoog. Kin in de lucht, no matter what. Het heeft een aantal effecten: je voelt je beter, strijdlustiger en minder bang en je ziet er zelfverzekerder uit (al voel je je misschien niet zo!). Dat laatste heeft weer het effect dat mensen je minder snel zullen pesten. 2. Verzin voor jezelf een mantra (een zinnetje dat je in je hoofd herhaalt waardoor je je beter gaat voelen)! Dat kan een simpel zinnetje zijn als: ‘ ik ben slimmer dan jij’ of ‘ik word succesvoller dan jij’ of ‘eigenlijk ben jij heel erg lelijk’ als het maar iets is waar jij je sterker door voelt. Zodra je gepest wordt start je je mantra (je herhaalt jouw zin steeds in je hoofd) en probeer je wat er tegen je gezegd wordt langs je heen te laten glijden. 3. Voor iedereen die te maken heeft met fysieke pesterijen: sla terug, zo hard en gemeen als je kan en zeg tegen een volwassene in je omgeving wat er met je gebeurd.

6 Wat wil je zeggen tegen kinderen die pesten? Je haalt jezelf enorm naar beneden door via de rug van een ander te scoren. En het lullige is dat je je pas op latere leeftijd schuldig gaat voelen, maar dan is het echt te laat. Doe eens 1 keer vriendelijk tegen je slachtoffer, al zeg je maar gewoon ‘hi’ als je langs hem of haar loopt. Je zal merken dat het zo erg nog niet is om symphatiek te zijn…

Bij deze wil ik Richy heel erg bedanken voor zijn medewerking aan dit openhartige interview!

www.kevinbrouwer.nlVandaag heb ik een interview met de presentator Kevin Brouwer. In mei 2004 presenteert hij het programma Puzzeltijd op rtl4. In navolging hiervan komt mediaconcern Endemol met een nieuw avontuur voor Kevin, DVD Toppers. Dit programma biedt de mogelijkheid om DVD’s te bestellen vanuit je luie stoel. DVD Toppers werd uitgezonden op NET5. Inmiddels is Kevin met regelmaat terug bij rtl4 en rtl5 voor presentatie van verschillende programma’s in de dagprogrammering. Ook presenteert en produceert hij diversen programma’s bij RNN7. Ik vroeg Kevin of hij zelf wel eens gepest is wat hij ervan vind, en of hij tips heeft voor de geen die gepest word.

1. Beste Kevin, ben je in je jeugd wel eens gepest? En waarom?
Ik ben vroeger wel eens gepest ja. Ik viel wat de groep betreft altijd een beetje buiten de boot. Ik had andere interesses. Zo zat ik bijvoorbeeld veel liever bij de lokale radio dan dat ik zat te ploeteren in de schoolbankjes.

2. Hoe denk jij over pesten?
Pesten bestaat volgens mij al heel lang. Vooral in de pubertijd wordt er flink wat afgepest. Eigenlijk hoort pesten bij het ‘leerproces’ in je leven. Naast dat het natuurlijk heel vervelend is om gepest te worden leer je denk ik ook om jezelf te verdedigen en ik merkte dat ik steeds sterker in mijn schoenen begon te staan naarmate ik een goeie koers vaarde in mijn vakgebied (ook toen ik 15 was).

3. Ben jezelf wel eens gaan pesten om erbij te horen?
Nooit. Ik ben altijd erg begaand met iedereen en kan in ieder persoon wel iets goeds ontdekken waardoor het niet eens in me op kwam.

4. Als er iemand werd gepest nam jij het wel eens op voor die geen?
Ehm ja. Met als gevolg dat ik zelf ook weer gepest werd. Want je koos natuurlijk meteen voor de zwakke partij en dat zette jezelf ook weer in een zwakke positie.

5. Wat vind jij van deze stelling ; Als je jezelf veranderd word je niet meer gepest?
Moeilijk. Ik denk dat enige ‘aanpassing’ altijd en overal wel een idee is. Thuis gedraag je je immers anders dan op school of op werk. Als ik naar mezelf kijk pas ik me in elke situatie aan, maar dat is meer uit sociaal oogpunt. Ik bedoel hier overigens niet mee dat je je moet aanpassen OMDAT je gepest wordt. Blijf altijd zo dicht mogelijk bij jezelf, daar bereik je uiteindelijk het meeste mee.

6. Wat wil jij zeggen tegen de kinderen die pesten?
Al is dat soms moeilijk, schouders ophalen en net doen alsof het je niks interesseert. Toon bijvoorbeeld je sterke punten want ben jij (in mijn geval ook) een goede spreker in het openbaar, dan wil iedereen maar wat graag met jou die spreekbeurt doen.

7. En tegen de kinderen die gepest worden? Heb je tips voor hun?
Zoals ik al zei, blijf dichtbij jezelf en pas je in elke situatie wat aan. Bij deze wil ik Kevin Brouwer bedanken voor het interview.

Hieronder een interview met een collega van kevin Marco verhagen.

Photobucket - Video and Image HostingVandaag heb ik een interview met presentator, voice-over en acteur Marco Verhagen. Bekend van o.a. de regionale zender RNN7 en RTL Shop op Rtl4. Hij presenteert nu op RNN7 ShowGallery, Regio Business en Arbeidsmarkt TV. Binnenkort is Marco te zien in de nieuwe avonturenserie van clown Bassie, “Bassie & de Ontvoering”. Ik heb aan Marco gevraagd wat hij nou van pesten vind en of hij zelf wel eens gepest is. Wil jij de antwoorden op mijn vragen, lees ze dan hieronder.

1. Beste Marco, wat vind jij van pesten?
Pesten kun je op verschillende manieren zien. Pesten zonder iemand te kwetsen kan leuk zijn op z’n tijd, maar iemand kwetsen kan niet vind ik. Bijvoorbeeld om iemands afkomst, uiterlijk of geaardheid. Helaas komt dit te vaak voor en vraag me altijd af waarom nou juist die ene in de klas of op school altijd het slachtoffer is.

2. Ben jij zelf wel eens gepest , en wat deden ze dan?
Ik ben zelf gelukkig nooit gepest vroeger. Ik was als kind al niet op mijn mondje gevallen en zei altijd waar het op stond. Klasgenoten bedachten zich wel twee keer voor ze iets tegen me zeiden wat ik niet leuk zou vinden of als pesten zou zien. Daar heb ik altijd wel profijt van gehad en nu nog steeds. En daar komt bij… woorden doen geen pijn. Onthoud dat! Laat ze maar lekker kletsen. Mensen die vroeger op school gepest zijn, worden later vaak heel erg succesvol omdat ze een groot incasseringsvermogen hebben!

3. Ben je het gaan vertellen dat je gepest werd? Of heb je het zelf opgelost.
Zoals ik al zei, ik ben niet gepest dus hoefde niets te vertellen. Maar ik denk dat, als ik wel gepest zou zijn, dat ik het aan niemand zou vertellen. Hooguit aan mijn ouders. Als je gepest wordt, gewoon negeren. Dan is het voor de pester niet leuk meer om te blijven pesten.

4. Nam jij het wel eens op voor iemand die gepest werd?
Ja, ik nam het wel eens op voor iemand die gepest werd. Ik was altijd vrij groot en breed voor mijn leeftijd dus dan stopten ze meestal wel met pesten als ik er iets van zei.

5.Vind jij dat als je gepest word, je jezelf moet gaan veranderen aanpassen?
Absoluut niet! Ieder mens is uniek, mensen moeten je maar nemen zoals je bent.

6. Wat wil jij voor tip mee geven aan de kinderen die gepest worden?
Ik heb het eigenlijk net al een beetje gezegd… blijf jezelf, laat ze maar lekker kletsen. Zolang het maar bij verbaal pesten blijft doet het geen pijn. Als er geweld bij komt kijken zou ik gewoon aangifte doen bij de politie of er met je ouders of leraar over praten.

7. Wat wil je tegen de kinderen die pesten zeggen?
Verplaats je zelf in de persoon die gepest wordt… hoe zou jij het vinden? En vraag jezelf eens af waarom je iemand pest? Is dat echt nodig? Het pesten van anderen komt vaak voort uit een stukje onzekerheid over jezelf. Stoer doen levert je niets op. Laat iedereen gewoon in z’n waarde. Je krijgt van anderen namelijk, nu of later in je leven, wat je geeft aan anderen. Bij deze wil ik Marco Verhagen heel erg bedanken voor zijn medewerking aan het interview. Meer informatie over Marco Verhagen of zijn werk. kijk op www.marcoverhagen.nl of www.rnn7.nl

Geef een reactie

