Jeugdjournaal presentatrice Milouska Meulens “Pesten maakt alles kapot wat je lief is”

2013_12-18_Amsterdam_NOS_milouska meulens-260-Edit
©Fotograaf: Stefan Heijdendael
Vandaag op de Landelijke Dag Tegen pesten heb ik een exclusief interview met Jeugdjournaal presentatrice Milouska Meulens.
Sinds 2000 presenteert zij het Jeugdjournaal maar zo was zij ook in 2006 te zien in het populaire programma wie is de mol . Ik ben heel erg benieuwd wat Milouska van pesten vind of was zij juist een pester? 
 
“Pesten maakt alles kapot wat je lief is”
 
1. Beste Milouska , wat vind jij van pesten?
Pesten hoort erbij, dacht ik als kind. En als je gepest wordt, dan pest je gewoon terug. Zo werd me dat geleerd in de jaren zeventig en tachtig, ook door volwassenen. Door mijn werk bij het jeugdjournaal ben ik erachter gekomen dat het allemaal klinkklare onzin is. Pesten is wreed en maakt alles kapot wat je lief is: vertrouwen, gevoel voor eigenwaarde en levenslust. En niet alleen bij slachtoffers. Ook pestkoppen verpesten het voor zichzelf.
 
2. Heb je zelf wel eens gepest?
Jawel, thuis, m’n broers en zus en ik konden elkaar flink treiteren. Maar een moment later waren we alweer aan het spelen samen. Verder heb ik nooit iemand gepest.
 
3. Nam je het vroeger wel eens op voor iemand die gepest werd?
Ik deed nooit mee met de pesters maar ik durfde het ook niet altijd op te nemen voor de slachtoffers. Ik sloot vaak vriendschap met gepeste kinderen en probeerde hen zo een beter gevoel te geven. Mijn broers werden vaak gepest. Voor hen nam ik het wel actief op. Meestal werd het knokken. Dat is ook niet de manier natuurlijk.
 
3. Wat voor goede tip heb jij voor kinderen die gepest worden?
Het kan verleidelijk zijn om terug te gaan pesten of om te vechten. Doe het niet. Verlaag je niet tot het niveau van de pesters. Probeer op een andere manier voor jezelf op te komen. Zo zou je bijvoorbeeld iemand in vertrouwen kunnen nemen als steun en toeverlaat. En vertel het, hoe het gepest niet voor jezelf. Jij kan er niets aan doen, je hebt niets om je voor te schamen. Vertel het aan je ouders, de huisarts,  je beste vriend, of een leraar die je vertrouwt. Blijf er wat je ook doet niet alleen mee rondlopen. Gedeelde smart, is halve smart. Of in ieder geval iets draaglijker.
 
4. Wat zou je willen zeggen tegen kinderen die pesten op dit moment?
Als je pest, vergeet je soms dat het een ander mens is die je pijn doet. Soms kan je niet stoppen, terwijl je dat diep in je hart graag wilt. Kijk eens goed naar de ander en probeer je te verplaatsen. Hoe zou jij je voelen? En als je denkt dat je alleen bent: dat is niet waar. Ook jij hebt mensen die van je houden en die je willen helpen om te stoppen met pesten: een lieve leraar, je ouders, een vriend of je zus.
 
6. Hoe denk jij dat het pesten verminderd kan worden in een klas?
Praten helpt, ook als je zelf pest. En ik heb zelf ontdekt nu ik kinderen heb: ouders kunnen veel doen door op te letten en als dat nodig is samen te werken met hun kinderen en de school.
 
Bij deze wil ik Milouska heel erg bedanken voor haar medewerking aan dit interview.
